مقالات
یامو Z22 هنگام معرفی، از بسیاری از فناوریهای پیشگام در صنعت خودرو استفاده میکرد. این کانسپت با فاصلهی محوری بیامو سری ۷ و طول بدنهی سری ۳ ارائه شده بود.
بیامو همیشه در توسعهی فناوری خودروها جزو پیشگامان صنعت است. مدل مفهومی Z22 نمونهی بارز این موضوع در سال ۱۹۹۹ است که نتیجهی همکاری این شرکت با شاخهی پژوهش و توسعهاش معروف به بیامو تکنیک GmbH است.
بیامو Z22 بهمعنای واقعی مدلی آزمایشگاهی از خودروهای آینده بود. در ساخت این محصول هنری، از ایدههای خلاقانهای استفاده شده است که در خودروهای بیامو امروزه مشاهده میشود. فناوریهای بهکاررفته در این باواریایی بسیار فراتر از زمان خود بود؛ بهطوریکه در خودروهای کنونی پس از بیست سال، جزو امکانات معمول شناخته میشوند. این خودرو از ۷۰ نوآوری شامل ۶۱ اختراع ثبتشده در قسمتهای طراحی خارجی، کابین، سبکسازی، پیشرانه، فناوری روشنایی، ایمنی، سامانهی اطلاعات و فناوریهای مکاترونیکی برخوردار بود.
در صنعت خودروسازی، نوآوریهای زیادی معرفی شدهاند که برخی از آنها بهمرورزمان تکامل یافته و پیشرفتهتر شدهاند و برخی نیز برای همیشه کنار گذاشته شدند. در این مقاله، این فناوریها را بررسی میکنیم.
غالبا گفته میشود هیچ چیز جدیدی در دنیا وجود ندارد و این موضوع در دنیای خودرو نیز مانند هرجای دیگر صادق است. ما دائما به جدیدترین فناوریهای روز نگاه و احساس میکنیم آنها خیلی تازه هستند؛ اما فقط اگر نگاه سریعی به کتابهای تاریخ بیندازیم، میفهمیم بیشتر چیزهای جدید درواقع قبلا دیده و ساخته شدهاند و زمان ظهور آنها اغلب به دههها قبل برمیگردد.
در این مقاله، ۱۰ نوآوری نسبتا تازه را معرفی میکنیم و تازه و نو بودن آنها را بررسی میکنیم. این نوآوریها بهمرورزمان توانستند صنعت خودرو را متحول کنند و آن را به نقطهی کنونی برسانند. بهعلاوه در این مقاله، پنج اختراع مهندسی را معرفی خواهیم کرد كه با هدف تغییر دنیای خودرو ارائه شدند؛ اما نتوانستند خیلی دوام بیاورند و بهتدریج حذف شدند.
کابین مجهز به سیستم تهویهی مطبوع و کنترل آبوهوا هنوزهم برای بسیاری از رانندگان در انگلستان تجربهای تازه است؛ اما خودروسازان آمریکا در اوایل دههی ۱۹۷۰ با استفاده از سردکن فضای داخل کابین در اکثر محصولات، بسیار زودتر این فناوری را بهکار بردند. باوجوداین، اولین خودرو مجهز به سیستم تهویهی مطبوع واقعی در سال ۱۹۴۰ تولید شد؛ یعنی زمانیکه شرکت آمریکایی پکارد سیستم تهویهی مطبوع Babcock and Bishop را در خودروهایش عرضه کرد. این سیستم بهخوبی کار میکرد؛ اما قیمت نجومی و برخی مشکلات دیگر باعث کاهش محبوبیتش شد و همین مسئله راه را برای عرضه سیستم قدرتمند و جمعوجورتر کرایسلر Airtemp در سال ۱۹۵۳ هموار کرد.
پرتوهای مایکروویو هیچ ضرری ندارند؛ اما داغ شدن پلاستیک داخل مایکروویو میتواند به تجزیهی مواد پلاستیکی و حل شدن آنها در غذا بینجامد.
مایکروویو برای افرادی که نمیتوانند آشپزی کنند، وسیلهی خوبی است و برخی آشپزها آن را به معنی دور ریختن هنر آشپزی میدانستند؛ اما فراتر از بحثهای آشپزخانهای این پرسش مطرح میشود: آیا پخت غذا در مایکروویو مضر است؟
به نقل از سازمان جهانی بهداشت، در صورت استفادهی صحیح، پرتوهای مایکروویو هیچ ضرری ندارند؛ اما نگرانیهای دیگری هم وجود دارند که کمتر شناخته شدهاند. برای مثال آیا پخت غذا با پرتوی مایکروویو باعث از بین رفتن مواد مغذی میشود یا گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی میتواند منجر به اختلال در هورمونها شود؟
از بین رفتن مواد مغذی
طبق برخی پژوهشها، پرتوهای مایکروویو باعث از بین رفتن برخی ارزشهای غذایی در سبزیجات میشود. برای مثال پخت غذا با مایکروویو میتواند منجر به حذف ۹۷ درصد از فلاونوئیدهای بروکلی شود. فلاونوئیدها ترکیبهای گیاهی با خاصیت ضدالتهاب هستند. این روش میتواند بیش از جوشاندن، خاصیت غذایی را از بین ببرد.
پژوهشی با عنوان از بین رفتن مواد غذایی بروکلی در مایکروویو در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. مؤلفان در این پژوهش به پژوهشهای قبلی دربارهی زمان پخت، دما و پخت بروکلی با آب اشاره کرده بودند. طبق این پژوهش، زمان کوتاه پخت (برای مثال پختن بروکلی با پرتوی مایکروویو در یک دقیقه)، خاصیت غذایی بروکلی را تهدید نمیکند. بخارپز کردن یا پختن با پرتوهای مایکروویو حتی میتواند مقدار فلاونوئیدهای آزادشده را افزایش دهد. فلاونوئیدها رابطهی مستقیمی با کاهش ریسک بیماریهای قلبی دارند. به گفتهی پژوهشگران: «پختن غذا با مایکروویو بهتر از روش بخارپز است.»